by Queenbitch on Sun Oct 26, 2008 22:25
Iä iä, angst fhtagn!
Noin yleisesti ottaen arvasin jo aiheen antaessani, että sisältö tulee olemaan synkkää. Majakka oli ikään kuin kliseinen ja helppo täky, käytettyä symboliikkaa. Myös siksi kielsin veren: viilt viilt olisi tuonut lisää liian helppoa kuvitusta.
Olin yllättynyt tekstien mielestäni korkeasta tasosta. Tosin en muista että olisin kenenkään teistä tekstejä lukenut aiemmin kovinkaan paljoa (pl. irkki), joten yksittäisen tekstin pohjalta onkin vaikea arvioida mahdollisia kaavoja ja maneereita. Varsinaisia ongelmia ei 200 sanassa vielä ehdi tulemaan esiin.
Sitten yksittäin, eli palautetta.
Arttu_Ace: Kun pimeä synkistyy
Tykkäsin vaivihkaisesta tavasta kuvata lähitulevaisuus: ei puhuta lentävistä autoista ja neonvalotorneista, vaan jatkuneesta energiakriisistä, höyrysuihkusta ja mobiiliviestimistä. Niin lähellä, mutta vasta tulossa.
Tekstin rytmi on mielestäni toimiva: kappaleet kuvailevat Tommia, maailmaa, Tommia, maailmaa, Tommia. Teksti rakentuu loogisesti.
Dise: Musta katu
Karkeasti veistetyt puiset veturit ihastuttivat, rakastuin viittaukseen entisajan salmiakista. En ala avaamaan symboliikkaa sen enempää, sinällään kliseisen piirteettömän muukalaisen saapumisen ja integroitumisen jo ennestään synkkään, mutta tietyillä tavoilla tuttuun ja turvalliseen (lasten tottuminen pimeyteen, salmiakki) miljööseen ja status quoon tulkitsen niin että paskan jälkeenkin paskaa sattuu, parasta tottua.
En saa oikein kiinni tekstin punaisesta langasta. Juontahan tekstissä ei varsinaisesti olekaan, mutta en ole aivan varma, että johtuuko sade muukalaisesta vai muukalainen sateesta, vai eikö näillä kahdella ole mitään yhteistä ja mustia asioita nyt vaan tapahtuu eikä takaisin entiseen ole paluuta. Joko loistavaa (ehkä tahatontakin) symboliikkaa tai sitten rakenteellinen ongelma, en ole aivan varma.
Clara: Pimeys
Kivinen polku, harmaantuneet muistot, pimeinä öinä maalatut seinät, öiset kadut... Kliseistä mutta syystä, koska kyllähän nämä nyt vaan toimii juuri noiden tunnetilojen maalaamiseen. Tykkäsin myös siitä, miten lopussa ei annetakaan pilkahdusta toivosta, majakan maalaaminenkin oli lopulta turhaa. Sanavalinnat ovat hyviä.
"Hänestä" ei kerrota oikeastaan yhtään mitään. Sisältö on lopulta vain että "ensin elämä potki päähän, nykyään sillä on pesäpallomaila". En toisaalta usko että muuta tarvitaankaan. Joku rakenteellinen koukku ehkä kuitenkin?
Itsekritiikit:
Queenbitch: Pimeys (taulukeissi)
Idea lähti toisen tekstini valmiiksi saatuani siitä, miten Kujeilijan ja Kohtalon tarina olisikin vain maalaus. Taulu. Ja siitä, miten pimeyttä voisi katsella toisesta näkökulmasta. Kun usein popkulttuurin tuotteissa matkaan pimeyden sydämeen liittyy huumeet, miten niitä voisi katsella toisesta näkökulmasta? Yleensä juttu menee kuten ensimmäisessä kappaleessa kerrotaankin: ensin on ostotapahtuma ja sitten rahojen loppuminen ja sitten arvotavaroiden muuttaminen epätoivossa rahaksi. Tässä ajatuksena oli, että jostain syystä on ensin muutettu arvotavara rahaksi, ja kun se tarvitsee saada takaisin, tulee myyntitapahtuma aiheelliseksi.
Tajusin nopeasti, etten ehtisi 200 sanassa kertomaan miksi taulu alunperin myytiin, tai mikä muovipussissa oleva vaihdon väline on. Tajusin ettei sillä ole väliä.
Lopussa sanamäärä alkoi käydä tiukaksi, mutta toisaalta se kiihdyttää kerrontaa loppua kohden. Samaa ajatusta jatkaa Jannen mielessä tiivistyvä ajatus taulusta. Ensin sukulaisten huuto on kokonainen, pikku hiljaa se sieventyy tähdelliseen: "taulu". Onko lopun pimeys että Jannen silmissä sumenee, vai tämän antautuminen "vielä yhdelle keikalle", koska "taulu"? Jaa-a.
Tekstistä ei tullut aivan sellainen kuin ajattelin, lähinnä laadullisesti, mutta en usko että suurempi hiominen olisi parantanut sitä juurikaan. Pidän tekstin alusta.
Queenbitch: Pimeys (Kujeilija ja Kohtalo)
Tästä tuli mielestäni onnistuneempi kuin odotin. Tarina on kirjoitettu hyvin metodisesti niin, että kaikki on symboliikkaa, mutta tarina on käännettävissä hyvin jokapäiväiseksi muutamalla selvennyksellä. Seuraava ei siis ole tekstin ainoa tulkinta, ja nimien valinta on tarkoituksellinen. Symboliikasta jokainen voi vetää oman tulkintansa, mutta näin tapahtui:
Oli mies, ja oli nainen. "Sä olet mun kohtaloni", mies sanoi. "Sä se olet varsinainen kujeilija", nainen sanoi. Ja sitten joku tarjosi kahden kuukauden työtä vanhassa majakassa.
Hahmojen sukupuolia ei tarkoituksella mainita. Jollekin Kohtalo voi olla mies. Jollekin jotain muuta. Jollekin Kohtalo todella voi olla kohtalo, Kujeilija vanha trickster-jumaluus joka kujeilee ihmisten kustannuksella. Tornissa ei koskaan nähdä valoa. Kohtalon liikkeitä ei kuulla, mutta kun Kohtalo viimein sulkee oven kolahtaen, viimeinenkin elollinen, lokki, liihottaa pois näkyvistä.
Mutta jos mies on mies ja nainen on nainen, miksei Kujeilija tunnista Kohtalon ääntä?
"Isolate that signal! Master Chief, mind telling me what you're doing on that ship?"
"Sir. Finishing this fight."